24 aprilie 2013

Reguli pentru mame de băieţi... şi nu numai (3)

Continui aici seria regulilor, sau mai frumos spus, a îndemnurilor pentru părinţi scrise de Tabitha Studer fără a relua introducerea, însă pentru primele două părţi folosiţi link-urile de mai jos:

 Reguli pentru mame de băieţi... şi nu numai (1)

Învaţă-l ce este blândeţea, faţă de bebeluşi, de flori, de animale şi faţă de sentimentele celorlalţi oameni.

ColorYourLifeinJoy: Este important pentru un bărbat să ştie că a fi blând nu este un semn de slăbiciune, ci de educaţie, maniere, suflet bun şi multe altele. Iar asta se cultivă din copilărie. Respectul pentru alte fiinţe, respectul pentru frumos şi pentru firav este parte importantă din caracterul unui bărbat puternic.

Lasă-l să şi strice hainele
Încearcă să te împaci cu hainele murdărite şi distruse. Vei duce o luptă deja pierdută dacă te vei supăra de fiecare dată când strică o altă haină la joacă. Nu-ţi irosi timpul înfuriindu-te din cauza unui lucru inevitabil. Băieţii au tendinţa de a învăţa prin a strica, a sări, a vărsa, a cădea şi de a produce o dezordine imposibilă.
 
ColorYourLifeinJoy: He he he, asta am învăţat-o din mers, fără să o citesc undeva. Veţi vedea că hainele păstrate curate se interferează şi chiar împiedică o mulţime de activităţi, şi afară, şi în casă. Aşa că am ales să nu-mi mai pese de tricoul pictat cu acuarelă sau de pantalonii înverziţi de iarbă. Copiii să fie fericiţi, că restul se spală cu detergent sau cu foarfeca (a se citi se înlocuieşte). :)

Învaţă cum să arunci mingea sau cum să foloseşti o crosă de hockey, sau să citeşti o partitură, sau să desenezi urşi panda, învaţă numele diverselor motoare de tren sau cum să vorbeşti limba elfilor, sau să recunoşti diferenţa dintre Gryffindor şi Slytherin, sau învaţă versurile melodiei lui preferate. Fii în viaţa lui, nu ca observator, ci ca participant activ.

ColorYourLifeinJoy: Un îndemn foarte foarte preţios după părerea mea. Nimic nu este mai important decât să te implici în pasiunile copilului, să te bucuri împreună cu el de ele şi să le explorezi împreună cu el. De abia aştept să-i aflu pasiunile, să mergem pe drumul lor pentru a le îmbogăţi. Probabil cea mai bună metodă de a înţelege acest îndemn este aceea de a ne pune un pic în locul celui mic şi să ne aducem aminte cu plăcere cum părinţii s-au implicat în pasiunile noastre sau să nu repetăm greşeala pe care părinţii au făcut-o ignorând ”nimicurile” copilului lor.

Mergi afară cu el 
Închide televizorul, deconectează jocurile video, lasă-ti telefonul la încărcat şi lasă chiar şi camera foto deoparte. Pur şi simplu mergi afară şi fii prin preajma lui. Priveşte-i faţa, explorează-i lumea şi lasă-l să-ţi pună întrebări. Este magic.

ColorYourLifeinJoy: Deşi zilele sunt aşa pline, cu atâtea treburi, totuşi din când în când merită să ieşim afară cu copilul, şi aici mă refer când e deja mărişor şi poate ieşi şi singur. Să discutăm despre orice vrea, să descoperim ce curiozităţi are sau pur şi simplu să-l observăm şi să ne bucurăm.

Lasă-l să şi piardă 
Este neplăcut să pierzi. Însă nimeni nu este întotdeauna învingător. Chiar dacă vrei să-i spui că este învingător doar pentru că a încercat, nu o face. În acele momente nu se simte deloc învingător, ci se simte trist, mâhnit şi dezamăgit. Şi acesta e un lucru în regulă deoarece câteodată şi viaţa este neplăcută indiferent cât de mult încercăm noi (ca mame) să o facem plăcută pentru copiii noştri. Această atitudine îi va face bine mai târziu când va mai pierde (şi nu doar o dată). Încearcă să-l faci să înţeleagă că uneori câştigă, alteori pierde. Dar asta nu înseamnă că trebuie să renunţe vreodată.

ColorYourLifeinJoy: Din păcate competiţia este o situaţie des întâlnită în viaţă. Copilul trebuie învăţat că nu este o nenorocire dacă nu câştigă întotdeauna. Trebuie învăţat că valoarea şi calităţile lui nu scad cu nimic, ci din contră, se îmbogăţesc învăţând să nu renunţe la ceea ce îşi doreşte indiferent de recunoştinţa competiţională a societăţii. Consider de asemenea, că trebuie învăţat şi din situaţile în care este învingător. Să ştie că trebuie să muncească în continuare să fie bun, să fie recunoscător că este apreciat de ceilalţi, dar să ştie întotdeauna că aprecierea de sine este cea mai importantă, şi bineînţeles, să-i respecte pe cei care nu sunt învingători în acel moment şi să-i încurajeze.

22 aprilie 2013

Albumul cu personaje...

...de desene animate. Am alcătuit acest album cu scopul de a folosi personajele îndrăgite în diverse activităţi, jocuri de memorie, de asociere, sau pur şi simplu pentru a-l răsfoi cu zâmbetul pe buze. Dăm paginile una câte una şi vorbim despre personaje, ne aducem aminte cum fac ele, că Mickey dansează, că frăţiorul lui Peppa Pig, George, sughiţă de zor, cum Billi şi Bam Bam zic Bye Bye şi ne fac cu mâna sau cum Big Bug Band (pe care noi i-am poreclit Cântăcioşii) cântă cu gura până la urechi. Sunt personaje pe care le-am văzut pe dvd-uri, la Disney Junior sau la Baby Tv. Câteodată, la nevoie, inventăm câte-o poveste în care Charlie and the Numbers se întâlnesc cu Tulli sau cu Donald Duck, şi uite aşa ne tot vin idei de povestit până vine Moş Ene pe la gene.

Pentru a face acest album am folosit:

* un album foto (merge orice mărime până în A4);
* fotografii cu personajele preferate de pe internet;
* cele necesare printării (aveţi grijă să setaţi imprimanta pentru ca mărimea pozelor să fie potrivită cu albumul pe care îl folosiţi. Se pot folosi foi normale de xerox sau cartonate;
* o etichetă autocolantă sau coală autocolantă de printat pentru numele albumului, pe care o puteţi personaliza cum vă place;
* foarfecă şi timp pentru decupat. :)


Puteţi aşeza şi asocia imaginile cu personaje în ce ordine doriţi, chiar dacă nu fac parte din acelaşi desen animat. Oricând se pot lega prietenii noi. :) De asemenea, personajele se pot repeta într-o altă ipostază, iar în filele de album rămase goale, puteţi adăuga cu timpul alţi prieteni animaţi.




Mai avem şi alte idei de albume pentru joacă şi pentru activităţi educative. Vi le vom arăta pe măsură ce le vom crea. Spor la treabă cu acest album şi la creat activităţi pe baza fotografiilor. Daţi frâu liber imaginaţiei şi Have fun!


18 aprilie 2013

Pictură vrac sau ambalată :)

V-am mai povestit deja cum pictăm şi ne pictăm noi până în vârful urechilor de acuarele. Nu ne ferim de murdărire, pictatul fiind o activitate cu multe beneficii, de recreere, de descoperire, de distracţie. Copilaşul crează ceva, pas cu pas, descoperind ce pot face degeţelele lui. Conduce culorile în toate direcţiile, unele peste altele şi în acelaşi timp se lasă condus de ele. Observă ce a provocat şi se amuză de efectele pe care le are dansul degeţelelor pe foaie, prin culori. Şi îşi pune şi palmele la treabă, şi apoi ce alte obiecte are prin preajmă. Totul se termină cu o pictură pe cinste şi un spălat temeinic de mânuţe pân' la coate.


Am pictat şi cu iaurt. În acest episod i s-a permis şi vârfului nasului să participe, spre amuzamentul micului pictor. Am numit foarte sugestiv această sesiune de murdărire Peisaj de iarnă. :)


Şi de curând am folosit şi noi o idee des întâlnită pe internet, aceea de pictat fără murdarire, adică la pungă. Este foarte simplă şi în acelaşi timp practică, deoarece copilul se poate juca cu acuarelele, le poate combina, fără să le atingă. Nu e acelaşi lucru ca atunci când simte şi vede culorile pe degete, dar este o alternativă mulţumitoare pentru atunci când nu putem sau nu vrem să ne murdărim.

Avem nevoie de următoarele:
* pungi cu ziplock;
* culori la tub (noi am folosit tempera);
* bandă adezivă incoloră.


Se pun culorile în pungă, direct din tub, în ce combinaţie doriţi. Se închide bine punga şi deşi poate fi manevrată şi stând la măsuţă sau pe podea, este mai practic să fie lipită de geamul unei ferestre, cu scotch la fiecare colţ, pentru o stabilitate mai bună. De asemenea, lumina naturală face culorile mai interesante.


Noi le-am amestecat mai greu la început, mai mult le ştampilam cu degetele, deoarece se cam întăriseră culorile de la geamul rece. Dar după ce am adăugat foarte puţină apă în pungă, acestea au devenit mai moi şi mai manevrabile. În activitate s-a amestecat şi un cub, cu care pictoraşul a făcut urme pătrate pe pungă şi în culoare. Data viitoare vrem să folosim doar două culori, sau alb, negru şi o culoare pentru a crea degradeuri interesante.


17 aprilie 2013

Cercetăm... iarbă şi pietre

Ce mai facem noi pe-afară, pe lângă plimbare, jucatul cu mingea sau pe lângă fuga de şi după câine? Păi cercetăm, studiem tot ce-i în jur, încercând să punem mâna pe cât mai multe, mai ales pe lucruri de pe jos. Bine că am scăpăt de perioada gustatului de orişice. Azi ne-am jucat iar cu pietre şi cu fire de iarbă. Am făcut o grămăjoară, împreună. Apoi pietrele au fost azvârlite cât colo şi adunate iar, doar de mine, nu împreună, de mai multe ori. :) Unele au fost chiar interesante, având în vedere că au fost analizate individual şi întoarse pe toate părţile. Iarba, după cum se vede, nu era tunsă bine şi am mai aranjat-o noi pe ici pe colo. Firele smulse, erau de asemenea studiate cu atenţie, apoi le lua vântul.

Cam asta am făcut noi azi afară...




11 aprilie 2013

Reguli pentru mame de băieţi... şi nu numai (2)

Am descoperit aceste reguli scrise de Tabitha Studer în 2011 pentru fiul său şi mi s-au părut foarte interesante, ele punctând foarte bine anumite detalii care de obicei scapă multora dintre părinţi, fie din cauza  unor şabloane sociale, fie a vieţii de zi cu zi aglomerate, deşi bineînţeles că îşi iubesc nespus copiii şi le vor tot binele. Consider că, deşi am folosit aproximativ tot titlul original, şi cuvântul mame şi cuvântul băieţi pot fi schimbate în cazul majorităţii regulilor. Dacă nu, atunci regulile pot fi adaptate. :) Articolul integral se găseşte aici, iar comment-urile la acesta sunt majoritar apreciative, dar mai sunt şi critici cu privire la anumite cuvinte sau noţiuni folosite. Autoarea răspunde ulterior multor întrebări de la cititori, lămureşte multe aspecte şi menţionează din nou că a scris ce a simţit ea potrivit pentru fiul ei. Eu găsesc inspiraţional ceea ce a scris, şi deşi nici nu-mi place şi nici nu găsesc potrivit cuvântul regulă, (în engleză parcă sună mai prietenos) multe dintre idei coincid cu ce cred şi eu şi îmi voi spune părerea sau completările după fiecare regulă tradusă din sursa originală. Fiecare e liber(ă) să se lase inspirat(ă) de ceea ce doreşte.

Asigură-te că are ca exemplu bărbaţi puternici din punct de vedere al inteligenţei, al hotărârii şi al integrităţii caracterului. Exemple de bărbaţi cu muşchi în uniformă sau echipament, precum Batman sau LaMarr Woodley, vor fi  în preajma fiului tău încă de la naştere. Însă asigură-te că va cunoaşte şi oameni care au reuşit în viaţă datorită inteligenţei lor, precum Albert Einstein, datorită talentului scriitoricesc, precum Mark Twain, datorită cuvintelor lor, precum Dr. Martin Luther King Jr., a tăriei lor de caracter (Team Hoyt), a ideilor (The Wright Brothers), a integrităţii (Officer Frank Shankwitz), a curajului lor (Neil Armstrong), sau datorită abilităţii lor de a tăcea când toţi ceilalţi urlă (Jackie Robinson).

ColorYourLifeinJoy: Este foarte important să depăşim limitele realităţii imediat înconjurătoare şi să găsim modele dincolo de televizor, de reviste sau de opinia publică. Modelele trebuie căutate la bibliotecă, în cărţi, în documentare, şi de ce nu, în cazuri fericite, în jurul nostru. Şi bunicul poate fi un model. Reperele de valoare pot inspira copilul, adolescentul. Pornind de la o simplă întrebare Mami, cine a inventat telefonul? se poate ajunge la a citi despre viaţa lui Alexander Graham Bell şi la a afla câte altele a mai realizat. Tocmai mi-a venit o idee de activitate pentru când vom fi măricei: Hai să scotocim despre un om de valoare. :)

Asigură-te că are ca exemplu femei puternice din punct de vedere al inteligenţei, al hotărârii şi al integrităţii caracterului. Exemple obişnuite de femei frumoase, precum Daphne Blake, Prinţesa Jasmine, sau Britney Spears, vor fi  în preajma fiului tău încă de la naştere. Însă asigură-te că va cunoaşte şi femei care sunt frumoase şi pe interior datorită inteligenţei lor, precum Madame Marie Curie, datorită talentului scriitoricesc, precum Harper Lee, datorită cuvintelor lor, precum Eleanor Roosevelt, a tăriei lor de caracter (Anne Sullivan), a ideilor (Oprah Winfrey), a integrităţii (Miep Gies), a curajului lor (Ameila Earhart), sau datorită abilităţii lor de a spune ce trebuie şi de a lua atitudine când toţi ceilalţi nu spun nimic (Aung San Suu Kyi).

ColorYourLifeinJoy: Ceea ce am spus mai sus e valabil şi aici, şi chiar subliniat, pentru că trăim într-o lume în care încă mai întâlnim atitudini misogine, în care jucăriile pentru fetiţe sunt despre îngrijit bebeluşi, gătit sau curaţenie, iar cele pentru băieţi sunt despre tehnică, mecanică sau ştiinţă. Toleranţa şi respectul faţă de cel diferit de lângă noi sunt foarte importante. Genul, rasa, naţionalitatea, convingerile unei persoane nu schimbă cu nimic valoarea a ceea ce aceasta a realizat.

Fii un exemplu de femeie inteligentă, hotărâtă şi integră
Deja eşti toate acestea. Dacă vreodată te subapreciezi, aminteşte-ţi măcar unul dintre următoarele lucruri: dacă ai făurit şi ai dat viaţă scoţând-o din corpul tău, deşi părea imposibil şi de neconceput, dacă ai avut grijă de un nou-născut, dacă ai făcut ca o durere să dispară cu un pupic, dacă ai învăţat pe cineva să citească, dacă ai învăţat un copilaş să mănânce cu linguriţa, dacă ai curăţat diaree fără să-ţi vină să vomiţi, dacă ai simţit o aşa iubire pentru un copil încât să fii în stare să-ţi dai şi viaţa pentru el (chiar dacă e al tău) sau dacă ai găsit o cale să fii puternică atunci când acel copil suferă... eşti o supereroină. Să nu te mai subapreciezi nici măcar o secundă. La modul cel mai serios.

ColorYourLifeinJoy: Ştiu că exemplul personal este cel mai bun. Părintele trebuie să înveţe să fie un exemplu, să se respecte pe sine, să aibă încredere în sine, să facă lucruri pentru sine, să se aprecieze şi în acelaşi timp să fie modest. Părintele face de zeci de ori mai multe lucruri decât cele enumerate, însă adesea se uită pe sine, se pierde printre mărunţişurile şi treburile zilei, se lasă la urmă sau îşi amână vrerile până uită de ele. Iar în timp efectele se văd, se simt în sufletul omului. Copiii fericiţi şi împliniţi au părinţi fericiţi şi împliniţi. Deci...

Învaţă-l să aibă bune maniere
...deoarece aşa este frumos şi astfel lumea va fi un loc mai bun pentru el.

ColorYourLifeinJoy: Toţi părinţi vor să-şi înveţe copiii să fie manieraţi (sau cel puţin aşa ar trebui.) Nu îmi dau seama exact cât de extinsă este tendinţa aceasta, însă este încurajator să vezi că din ce în ce mai mulţi părinţi se ocupă de copiii lor, se implică în educaţia lor, fac activităţi diverse, crează şi descoperă împreună. Mă gândesc că astfel lumea copiilor noştri, ca adulţi, va fi una mai bună, datorită faptului că sunt plantate lucruri mai frumoase şi mai sănătoase în sufletele lor de pe-acum.

Dăruieşte-i ceva în care să creadă
Deoarece într-o zi îi va fi teamă, sau va fi nervos, sau va avea inima rănită, sau se va simţi pierdut, sau pur şi simplu va avea nevoie de tine, iar tu nu vei putea fi acolo. Dăruieşte-i ceva către care să se întoarcă atunci când se va simţi singur, şi astfel să ştie că de fapt nu este singur niciodată, absolut niciodată.

ColorYourLifeinJoy: Ceva în care să creadă, puternic şi fără de cusur, uşor de găsit la tot pasul atunci când vrei să cauţi cu adevărat, indiferent dacă priveşte în sus, ori în jos cu faţa-n palme, ori dacă priveşte în propriul suflet, ori în jur, ori sub orice piatră...

5 aprilie 2013

Prima mea rachetă :)

Cui nu-i plac baloanele? Nouă foarte mult. De ceva luni le folosim simplu, pe post de mingi uşoare, care zboară cum vor ele, mai ales afară unde ni le ia vântul. De curând am descoperit aici o activitate, pe cât de simplă, pe atât de interesantă şi am pus-o imediat în aplicare, fiind potrivită pentru vârsta noastră. Este vorba despre rachete din baloane, o idee năstruşnică, cu iz de experiment ştiinţific :) pentru copii micuţi, foarte productivă la capitolul hohote de râs şi îndemnuri de a o repeta.

Pentru această activitate aveţi nevoie de următoarele materiale: 

* baloane, cât mai multe şi mai colorate;
* un pai, noi am folosit unul decorat de petrecere;
* sfoară suficient de subţire pentru a încăpea prin pai;
* bandă adezivă sau scotch;
* foarfecă.

Se introduce paiul pe sfoară şi apoi se fixează ambele capete ale acesteia, fie de două scaune, fie de alte obiecte fixe de prin preajmă. Noi am întins sfoara de la calorifer, la tocul uşii ca să creăm o pantă de lansare a rachetei. Se umflă un balon şi se prinde cu bandă adezivă de pai. Nu înnodaţi capătul balonului, ci daţi-i drumu să zboare de la un capăt al sforii la celălalt. Cu cât este umflat mai mult, cu atât va zbura mai repede pe traiectoria sforii. 

Noi am preferat la un moment dat să ne facem arsenal de baloane umflate şi înnodate, ca să nu mai facem pauza prea mare între lansări, dar în cazul acesta folosiţi o foarfecă pentru a tăia nodul balonului la lansare. În prima variantă balonul poate fi refolosit, dar în cea de-a doua, cea cu foarfeca, e mai dificil de refolosit balonul tăiat. Această activitate merge făcută şi afară şi în interior. Dacă doriţi să variaţi, puteţi să prindeţi de balon, cu scotch, fâşii colorate de hârtie pentru a obţine o rachetă mai colorată şi mai veselă. Spor la treabă şi distracţie plăcută vă dorim!



 



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...