23 iunie 2014

Teddy Bear, Teddy Bear!


Nu ştim cum s-a întâmplat, însă la noi s-au adunat foarte mulţi ursuleţi de pluş de-a lungul timpului. Aşa că ne-am gândit să îi punem la treabă şi să îi implicăm în activităţile noastre. Astfel, de câteva săptămâni încoace aceştia ne-au tot stat prin preajmă şi au participat la jocurile noastre. Deseori stau cu toţii pe canapea şi asistă la reprezentaţii cu cântecele şi dans sau cu teatru de păpuşi. Cinci dintre ursuleţi, cei mai măricei din seria Care Bears, sunt chiar pluşuri de mânuit şi îi folosim în scenete cu conversaţii diverse. Câteodată spun poveşti, câteodată fac glume, alteori ne învaţă diferite cuvinte noi sau ne explică ceva interesant. :)

Cu ajutorul acestor cinci Care Bears am alcătuit şi câteva activităţi simple de asociere. Mai întâi am creat un puzzle pe baza unei imagini din care le lipseau feţişoarele pe care Mathias le-a aşezat la locul potrivit în funcţie de culorile ursuleţilor. Procedeul pentru crearea puzzle-ului este acelaşi cu cel folosit pentru activităţile cu hipopotami. Ne-am concentrat pe denumirile culorilor acestor ursuleţi, şi anume bleu, vernil, galben, roz şi violet, dintre care primele două erau noi. Astfel le-am învăţat şi le-am exersat, întregind imaginea ursuleţilor.






























Apoi am pregătit carduri laminate cu simbolurile aflate pe burticile ursuleţilor, pe care Mathias le-a asociat cu pluşurile în sine. Activitatea a devenit destul de dinamică deoarece el a dorit să aducă de la măsuţă la canapea câte un card pe care să-l aşeze la locul potrivit şi astfel a ieşit o alergătură amuzantă din activitatea noastră de asociere, care s-a repetat ulterior, însă mai lent. Am numit simbolurile şi culorile şi în română şi în engleză, şi am conturat câteva noţiuni simple despre vreme pe baza câtorva carduri cu simboluri meteorologice, în timp ce asocierea era făcută de data aceasta doar cu carduri pereche.







Joaca a continuat cu alţi blănoşi ursuloşi :) aşezaţi de la mare la mic sau invers. Apoi i-am numărat, şi crescător şi descrescător. Bineînţeles că li s-a cântat cu orice ocazie, ba chiar au fost îndemnaţi să cânte şi ei cu noi sau să danseze. Într-un final au fost trimişi la nani. :)


Foarte interesantă a fost şi joaca cu setul de îmbrăcat ursuleţi, de tipul puzzle incastru, ocazie cu care am vorbit şi despre stări şi sentimente în termeni simpli. Mai întâi Mathias a echipat ursuleţii din set, alegându-le hăinuţele după plac. Apoi am identificat care ce stare are şi am căutat diverse cauze ale acestor stări.



Care dintre ursuleţi este bucuros? Care este speriat? Dar oare de ce? Câteva dintre răspunsurile lui Mathias au fost că cel bucuros a sărit în pat mult, mult, cel speriat era aşa pentru că Shanti a lătrat foarte tare deodată aproape de el, sau că pe cel care plânge l-a ciupit crocodilul cu dinţii :)

























Apoi ne-am întors la tema culorilor printr-o activitate de sortat şi de pigulit cu degeţelele ursuleţi mici de carton. Am făcut patru cercuri în culorile primare plus verde, am perforat câte doisprezece ursuleţi în aceleaşi culori, iar Mathias i-a sortat şi i-a aşezat pe toţi pernele lor, aşa cum a vrut el să le spună la un moment dat cercurilor. M-am bucurat că a avut răbdare să aşeze toţi ursuleţii de mai multe ori în cercurile potrivite, în zile diferite, câteodată luându-i cum se nimerea din cutiuţa lor, alteori alegându-i pe toţi dintr-o culoare anume şi apoi trecând la alta.


Ceea ce urmează să vă arătăm este activitatea care a avut cel mai mare succes din toate cele cu ursuleţi. O putem numi Ce culoare are ursuleţul şi oare din ce este făcut? :) Iniţial am găsit pe blogul The Iowa Farmer's Wife o activitate pe tema culorilor cu o siluetă de ursuleţ decupată dintr-un plic, în care se introduc rând pe rând coli de anumite culori pe care să le identifice copiii. Însă am dorit ceva mai stabil şi mai puţin şifonabil decât un plic, în care se pot rula culorile relativ repede, fără a fragmenta activitatea. 

Aşadar am căutat o siluetă de ursuleţ (sursă imagine), am ajustat-o, i-am decupat interiorul şi am laminat-o pentru durabilitate. Ceea ce a rezultat s-a potrivit de minune cu o rama simplă cu două feţe cu picior de la Ikea. Noi folosim des acest tip de ramă pentru a expune imagini cu tema vreunei activităţi sau cărţi pe care o parcurgem la un moment dat. Pentru o mai bună fixare, am prins fişa cu silueta ursuleţului de interiorul ramei în partea de sus, cu banda adezivă, lăsând însă loc prin spatele acesteia pentru introducerea fişelor colorate. Astfel ursuleţul poate căpăta orice culoare doriţi schimbând fişa care se vede prin conturul decupat. Am tăiat cartoane colorate de mărime potrivită cu cea a ramei şi le-am lăsat un mic mâner în partea de sus pentru a le manevra mai uşor. Noi am vrut să lucrăm cu toate culorile pe care le cunoaştem, pe unele mai bine, pe altele mai vag. Iar cu acest joc am dorit să le fixam mai bine şi pe cele din urmă.

Ideea era ca cel mic să răspundă la întrebarea Ce culoare are ursuleţul? şi culorile să tot fie schimbate în timpul jocului. Însă am vrut să facem ceva mai interesant şi mai distractiv, care totodată să ne dea încă un prilej de a conversa, de a îmbogăţi vocabularul şi de a ne amuza teribil, cum s-a şi dovedit până la urmă. Aşadar pe spatele fişelor colorate am propus cate un răspuns oarecum haios pentru o a doua întrebare în joc, şi anume Oare din ce este făcut acest ursuleţ? Am ales elemente pe care Mathias le cunoştea deja într-o măsură mai mare sau mai mică, iar astfel am asociat clar imaginea acelor lucruri cu denumirea lor, şi cel mai important, cu culoarea lor. Am găsit imaginile pentru această parte a jocului cu Google Images, într-o formă clara, pe fond alb, apoi le-am printat pe coală autoadezivă împreună cu numele culorii respective şi le-am lipit pe spatele fişelor colorate, aşa cum spuneam mai sus. Întorcând rama cu ursuleţul colorat, obţinem exemplificarea de răspuns pentru culoarea în discuţie din acel moment. 


Ce culoare este acest ursuleţ? 
Este albastru. 
Oare din ce este făcut acest ursuleţ albastru?
(şi întoarcem rama) 
Din păturică.
Se poate ca ursuleţul să fie făcut dintr-o păturică?
Daaaa!

Cam aşa se desfăşurau conversaţiile noastre, pe care le îmbogăţeam pe parcurs şi cu alte variante de răspuns, întrebându-l pe Mathias ce mai este de culoare albastră de exemplu, iar el zicea Apa! şi continuam, Cum ar fi un ursuleţ făcut din apă? :) Important de menţionat este faptul că încercam la fiecare întrebare să folosesc un ton ca de scenetă, foarte mirată fiind de cum ar putea un ursuleţ verde să fie făcut din frunze, de exemplu, iar pe Mathias îl entuziasma foarte tare atitudinea mea. :) Am folosit astfel ca imagine o căpşună pentru roşu, o păturică pentru albastru, soare pentru galben, frunze pentru verde, morcovi pentru portocaliu, măsline pentru negru, pietre pentru gri, migdale pentru maro, flori violete pentru violet, iaurt pentru alb şi îngheţată pentru roz. S-a dovedit un joc plin de hohote de râs, în care ne-am jucat cu imaginaţia, creativitatea şi cuvintele pentru a învăţa şi mai bine culorile. De foarte multe ori ne întoarcem la această activitate, care poate fi jucată cu orice altă siluetă sau cu oricare alte imagini exemplificatoare pentru culori, adaptate la aria de vocabular pe care o cunoaşte deja sau pe care doriţi să o lucraţi cu cel mic. Mathias s-a jucat adesea şi doar cu fişele colorate, de unul singur, studiindu-le şi aranjându-le după cum dorea. Sperăm să vă placă această idee la fel de mult ca şi nouă şi să vă distraţi pe măsură jucăndu-vă.

 

Într-una din zile am găsit pe blogul OMinunatăNebunie o idee pe cât de simplă, pe atât de interesantă, care viza exersarea atenţiei şi a concentrării, ocazie cu care puteam să ne jucăm din nou cu culorile. Însă până la a ajunge la această activitate pentru care ne doream un urs micuţ ca obiect al jocului, ne-am oprit asupra unei sesiuni de pictat un ursuleţ de ipsos, cu magnet, care a ajuns la noi în cutia cu multe lucruşoare frumoase câştigată la concursul Clubului Magic. L-am întrebat pe Mathias în ce culoare vrea să picteze ursuleţul şi mi-a zis că vrea galben şi verde. Însă eu am profitat de ocazie să îi mai arăt o dată cum se obţine verde din galben şi albastru, putând să le amestece singurel în timp ce picta ursuleţul. El a pictat partea de sus, amestecând din abundenţă cele două culori, iar eu am completat lateralele, folosind doar surplusul de amestec de pe ursuleţ. A fost foarte mulţumit de rezultatul verde!



După ce s-a uscat ursuleţul cel verde ne-am jucat de-a v-aţi ascunselea cu el prin pahare colorate în roşu, galben, albastru şi verde. Un joc dinamic, în care numeam culorile, de fapt le strigam în entuziasmul căutărilor. Ursuleţul fugea, se ascundea şi era descoperit, ba de către Mathias, ba de către mami. Apoi am schimbat paharele cu boluri de alte culori, portocaliu, violet şi roz, şi am luat-o de la capăt. Ne-a plăcut foarte mult şi acest joc, cu ajutorul căruia am recapitulat atâtea culori şi în care am folosit ursuleţul pictat de noi.


Toată această perioadă de activităţi cu ursuleţi a fost presărată cu multe cărţi cu şi despre urşi, din care am citit poveşti, cu care Mathias s-a jucat şi pe care le-a cercetat cum şi când a dorit. Asupra unora am poposit mai în detaliu, folosindu-le la numărat, la conversat şi la a descrie imagini. Pe câteva vi le vom prezenta acum, iar pe altele vi le vom descrie în viitor cu ocazia altor activităţi pe marginea lor.











Aceasta este o carte foarte frumoasă de căutare, cu imagini dintr-o ţară numai a ursuleţilor, foarte captivantă şi plină de culoare, ca de altfel mai toate cărţile de căutare.



Această carte ne-a dat prilejul să numărăm, şi înapoi şi înainte, zece ursuleţi ghiduşi care tot cad din pat. Cu fiecare pagină, rând pe rând, ursuleţii ajung sub pat, unde îi şi găsim dormind împreună, la finalul cărţii. Avem şi un cântecel preferat pentru această carte, Ten in the Bed, cu care repetăm numerele în engleză, în ordine descrescătoare. Ba chiar am pus în pat zece dintre ursuleţii de pluş pe care îi avem şi am rostogolit unul câte unul jos din pat, în timp ce le cântam Roll over, roll over... Noi ne-am distrat, sperăm că şi ei la fel... :)



Apoi Mathias a explorat câteva dintre cărticelele foarte frumoase şi interesante pe care le avem de la Julia's Toys. Una dintre ele are multe efecte tactile şi a putut fi transformată în căsuţă pentru unul dintre ursuleţii mai mici, alta are imagini superbe din viaţa ursuleţilor pe timp de iarnă. De asemenea, am mai căutat paginile cu şi despre urşi din alte cărţi, fie despre viaţa în pădure, fie despre animale sau cu poveşti.














Acestea au fost jocurile noastre cu ursuleţi, de care încă nu ne-am plictisit şi la care ne mai întoarcem din când în când. În curând vă aşteptăm la noi pe blog cu o mică surpriză, tot cu şi despre ursuleţi! Deocamdată însă vă lăsăm în compania unui cântecel foarte frumos, în versiunea copiilor de la Mother Goose Club, ale căror melodii şi conversaţii le ascultăm foarte des cu mare plăcere:


Spor la joacă, la care să vă invitaţi şi jucăriile de pluş şi multă multă distracţie vă dorim!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...